De kredietaanvraag van 600.000 euro voor de verbouwing van het gemeentehuis staat als hamerstuk op de agenda van de raadsvergadering van komende woensdag 24 januari 2024. In de commissie Bestuur en Francien van 16 januari werd er nog gediscussieerd of het verzoek om een besluit überhaupt wel geschikt was om doorgeleid te worden naar de raad.
De oppositiepartijen zijn niet tevreden over de onderbouwing van de 6 ton, die gebaseerd is op een prijs per vierkante meter. Verder wil de oppositie burgerzaken niet laten verhuizen naar het gemeentehuis voordat bekend is wat het plan is voor het Evertshuis. Het plan om de helft van het Evertshuis te verkopen en om een nieuw stuk aan te bouwen is afhankelijk van de uitkomst van een businesscase die in mei 24 wordt verwacht.
Wethouder Elly de Vries lichtte toe dat het zowel voor de inwoners als voor de ambtenaren veel praktischer is om zowel burgerzaken als het KCC in het gemeentehuis te huisvesten. Ze ziet geen financiële risico’s omdat het om een kleine verbouwing gaat en materialen opnieuw worden gebruikt. Er is met de ondernemingsraad over de verhuizing gesproken, maar omdat het niet om een reorganisatie gaat is formeel geen advies nodig van de ondernemingsraad. De wethouder verzekerde dat de volgende stappen van de verbouwing niet perse noodzakelijk zijn nadat stap 1 is genomen. Naar aanleiding van vragen van de ChristenUnie vertelde ze dat er voldoende ruimte voor het sociaal team is in het gemeentehuis, maar ze wil nog onderzoeken of het wenselijk is om het hele sociaal team daar te huisvesten.
De coalitiepartijen gaven aan dat het besluit als hamerstuk naar de gemeenteraad geleid kon worden. In de commissie hadden vijf commissieleden zich tegen doorgeleiden uitgesproken en vier voor. Daarom stelde Robin Borg het besluit om door te geleiden naar de raad ter discussie. Afgesproken is dat de burgemeester, als voorzitter, het besluit zou nemen om de kredietaanvraag voor de verhuizing van burgerzaken en de verbouwing, wel of niet op de agenda te zetten van de volgende raadsvergadering.