Om in de spits ieder kwartier een trein te kunnen laten rijden tussen Leiden en Utrecht, moeten onbeveiligde spoorwegovergangen worden opgeheven of beveiligd. Het college heeft met Prorail de afweging gemaakt op basis van de hoge kosten en het geringe aantal passanten, om de onbeveiligde spoorwegovergang over de Dubbele Wiericke op te heffen. Daardoor wordt ook het wandelpad langs de Dubbele Wiericke opgeheven.

In de commissie Ruimte stelde Jan Bouwens (PvdA) voor om een elektronisch slot aan te brengen op het hek dat voor de spoorwegovergang staat. Om de wethouder aan te moedigen hierover in gesprek te gaan met Prorail dient hij tijdens de gemeenteraadsvergadering een motie in.
Robin Kersbergen (VVD) wil een amendement indienen omdat hij de spoorwegovergang pas wil opheffen als de kwartierdienst ook werkelijk ingaat. Volgens wethouder Nieuwenhuizen streeft de provincie naar een ingangsdatum in december 2021.
In het raadvoorstel staat dat een schatting is gemaakt van het aantal passanten door de brugwachter. Kees-Willem van Os (Fractie van Os) vindt dat geen goed onderzoek en zou graag een meer gedegen onderzoek willen laten uitvoeren naar het aantal wandelaars.
Er zal een alternatief wandelpad worden langs het spoor aangebracht op grond van Pro Rail. Dit pad sluit aan op het nieuwe wandelpad rond het bouwplan Wijde Wiericke. Het bestaande pad langs de Wiericke wordt verbreed naar 1m, zodat dit in plaats van een laarzenpad, voor een groter publiek toegankelijk wordt.

In eerste instantie is in 2019 gezocht naar een alternatieve locatie om het spoor te kruisen. De nabijgelegen duiker leek een goed alternatief om te gebruiken als onderdoorgang met behulp van een vlonder. Uit een kwaliteitsonderzoek bleek dat de duiker in slechte staat verkeerde en zal op korte termijn vervangen worden door een kleiner exemplaar. Daardoor kon dit plan niet doorgaan.
Het idee om de duiker om te bouwen tot een voetgangerstunnel bleek te duur (circa €1 miljoen). Pro Rail en de Provincie vinden dit een onredelijke investering. Ook is nog gekeken naar een voetgangersbrug over de spoorweg heen. Vanwege de impact op de omgeving en de hoge kosten voor realisatie en onderhoud, bleek dit niet realistisch.
