De Waddinxveense nieuwe Wethouder mevrouw Femke Vleij gaat met de bewoners is gesprek over de Brugweg. De buurtbewoonster Lydia van Beuzekom-Verkuil heeft tegen de raad gezegd: “De Brugweg is niet meer geschikt voor het vrachtverkeer dat er over heen gaat en ook niet voor ons dorp is bedoeld”.
Is het vrachtverkeer het probleem of wordt zij de zondebok.
De cijfers (exclusief 2021 en 2022 die nog niet in de SWOV BRON gegevens zitten) duiden niet op een probleem met vrachtverkeer. Die cijfers duiden er eerder op dat de professionele vrachtwagenchauffeurs zich op deze veel te smalle wegen goed gedragen. Zeker als het gaat om het tegenkomen of inhalen van kwetsbare verkeersdeelnemers zoals fietsers en bromfietsers. Fietsers en bromfietsers die over het algemeen van en naar school rijden. En inderdaad een vrachtwagen schamp wel eens een auto en een vast voorwerp. Voor zover in de systemen bekend voor het laatst in 2001.
Vanaf 1987 tot en met 2020 reden er 8 vrachtauto’s tegen personenauto’s, lichtmasten en andere vaste voorwerpen en in 1992 reed 1 vrachtauto tegen een fietser. Vooral de personenauto blijkt de veroorzaker van de ongevallen te zijn.
Als de feiten er niet meer toe doen gaat de betekenis daarvan verloren. Kan het zo zijn dat er juist nu meer ongevallen gebeuren omdat de gevoelde overlast van het vrachtverkeer belangrijker wordt gevonden dan de feiten. Voor een kersverse wethouder een politiek lastige te maken afweging.
Er zijn natuurlijk altijd dure oplossingen. Maak het ontbrekende stukje tussen de Reeuwijkse Randweg en de Goudse Poort. Sluit de Reewal daar op aan. Op de Reeuwijk-Dorpers na rijdt daarna echt niemand meer met de personenauto via Reeuwijk-Dorp of over de Bloemendaalse weg naar Waddinxveen. De route via de Brugweg kun je dan fysiek voor brede voertuigen onmogelijk maken.
Redacteur Barend Tamerus, oud-politieman regio Den Haag