De KNVB wil de nieuwe piramide voor de standaardteams op orde gaan brengen. En dat heeft grote gevolgen voor veel 1e elftallen. In twee jaar tijd moeten vanaf het seizoen 2021-2022 in de 1e t/m de 4e klas zo’n 773 standaardteams bij de senioren in de A-categorie degraderen naar een klasse lager.
Opzet nieuwe piramide
De nieuwe piramide (vanaf 1e t/m 4e klas) moet er vanaf het seizoen 2024-2025 als volgt uitzien:

Gevolgen
Om dit te kunnen verwezenlijken is versterkte degradatie onontkoombaar. In de huidige klassen zullen daardoor meer teams moeten degraderen. Zo zouden in de 1e klas de nummers 11, 12, 13 en 14 rechtstreeks moeten degraderen naar de 2e klas. In de 2e en 3e klassen zullen per seizoen 3 teams extra degraderen. Ook de 4e klassen krijgen te maken met extra degradatieplekken. In het nog lopende seizoen zullen al clubs uit de 4e klas op plek 11, 12, 13 en 14 moeten degraderen naar de nieuw te vormen 5e klas. De komende twee seizoenen wordt het spannend voor veel clubs om zich te handhaven op het huidige niveau.
• Bericht: André van Egdom / Bron: Voetbal Rotterdam

