5 december 2020

Van consument naar Prosument

Binnenkort komt onze eerste volledig elektrische auto. Initiatief van mijn vrouw én schoonzoon. Hij heeft er trouwens zelf ook eentje besteld. Nog voor het eind van het jaar staat onze nieuwe auto hier aan een laadpaal. Oeps, dat gaat sneller dan de gemeente kan voorzien! Of liever gezegd Allego, het bedrijf waar de installatie van die laadpaal aan is uitbesteed.

Nu was dit mij wel bekend, maar ik kan me heel goed me voorstellen dat inwoners, die binnen twee maanden een nieuwe mooie elektrische auto thuisbezorgd krijgen, deze ook willen opladen. Bij dit soort auto’s is de ‘tank’ immers snel leeg.

Dit is een van die kleine probleempjes waar met enig kunst en vliegwerk wel een mouw aan te passen is. Maar zo zijn er meer van dat soort struikelpunten te bedenken. Zoals wat als wij straks een keurige parkeerplek met een laadpaal toegewezen krijgen en er staat ineens een andere auto op? Met andere brandstof. In principe mag die er helemaal niet staan, maarja ga dat maar eens vertellen wanneer er nergens een ander plekkie is te vinden.

Of er staat zo maar een andere elektrische auto? Aangezien ik denk dat 2021 het jaar van de elektrische auto gaat worden, ben ik bang dat alle gemeenten, de Allego’s en netbeheerders het tempo waarin laadpalen geplaatst moeten gaan worden, niet gaan bijhouden. Er zullen veel ‘elektrische automobilisten’ teleurgesteld gaan worden. 

Onze mooie nieuwe én duurzame auto zou dan zo maar regelmatig stil komen te staan. Tja daar hebben we hem toch echt niet voor gekocht. Bovendien hebben we hem iedere dag nodig en dat betekent om de twee dagen ‘groene’ stroom ‘tanken’ aan ‘onze’ laadpaal.

Maar is het wel zo slim om centraal stroom op te wekken en die dan vervolgens via de netbeheerders en lantaarnpalen met kabeltjes, op volgorde van aanvraag, te gaan koppelen aan een nieuw te maken laadpaal? Willen we eigenlijk wel zo afhankelijk blijven van al die diverse partijen? Of moeten we niet toe naar een Internet of Energy?

Een wat? Hoor ik u hier zeggen. Een decentraal distributiesysteem van (duurzame)energie waarop iedereen verbonden is. Waar iedere consument, tegelijkertijd producent, opslag, omzetter of warmte leverancier kan zijn. Niet meer afhankelijk van een commerciële producent of leverancier, maar onderling verbonden. De mogelijkheden zijn oneindig. 

Bijvoorbeeld een P2P (Peer to peer) netwerk. Een netwerk van gelijkwaardige aansluitingen, die allerlei decentrale diensten kunnen leveren. De verwachting is dat binnen Bodegraven-Reeuwijk de komende jaren een overvloed aan (duurzame)energie zal ontstaan. Kunnen we die niet beter onder elkaar verdelen? Zonder opnieuw afhankelijk te zijn van enkele aanbieders, die er vooral aan willen verdienen.

Power to the people dus. Daar ben ik een voorstander van. Ik heb iets over én dat wil ik delen. Zodat een ander er vervolgens gebruik van kan maken. Investeren in onafhankelijkheid. Dat doen we toch ook op het internet? Iedereen kan er gebruik van maken, er iets delen, produceren, communiceren etc.

Niet meer alleen als consument, aan het eind van de keten, maar ook als prosument. Producent en consument op hetzelfde moment.

Begon ik mijn column over een simpele aansluiting van onze nieuwe elektrische auto op een laadpaal in Bodegraven-Reeuwijk, eindigt mijn betoog met een soort whizzkid denken over energie. Maar als we echt stappen willen maken in die duurzame toekomst, dan moeten we ook willen nadenken over het verdelingsvraagstuk. 

Mijn vrouw wilde een elektrische auto. Ik was wat terughoudend vanwege de ‘beren op de weg’. Maar vooruit, binnenkort komt ie er dan toch. Een stille auto. Misschien niet zo’n schone accu’s, maar wel op steeds duurzamere energie, die ook nog eens geen fijnstof of milieuonvriendelijke stoffen uitstoot.

 Tja, die stap zullen we allemaal gaan maken. Nederland wordt steeds groener. Nu nog een slimme en eerlijke verdeling van de energie die we zelf thuis duurzaam opwekken. 

We gaan het zien, succes er mee.

Robèrt

Onder de noemer ‘Blik op Duurzaamheid’ belicht Robèrt Smits om de week in zijn rubriek lokale onderwerpen op het gebied van duurzaamheid. Daarnaast komen er vanzelfsprekend ook zaken langs van een groter toneel, maar die wel onmiskenbaar invloed hebben op onze directe omgeving. 

0 Shares
Sluit Menu