Om in de spits ieder kwartier een trein te kunnen laten rijden tussen Leiden en Utrecht, moeten de treinen elkaar halverwege het traject kunnen kruisen. Om ruimte te creëren zal de onbeveiligde spoorwegovergang aan de Dubbele Wiericke worden gesloten.
Er zal een alternatief wandelpad langs het spoor aangebracht worden op grond van Pro Rail. Dit pad sluit aan op het nieuwe wandelpad rond het bouwplan Wijde Wiericke. Het bestaande pad langs de Wiericke wordt verbreed naar 1m, zodat dit in plaats van een laarzenpad, voor een groter publiek toegankelijk wordt.
In eerste instantie is in 2019 gezocht naar een alternatieve locatie om het spoor te kruisen. De nabijgelegen duiker leek een goed alternatief om te gebruiken als onderdoorgang met behulp van een vlonder. Uit een kwaliteitsonderzoek bleek dat de duiker in slechte staat verkeerde en zal op korte termijn vervangen worden door een kleiner exemplaar. Daardoor kon dit plan niet doorgaan.
Het idee om de duiker om te bouwen tot een voetgangerstunnel bleek te duur (circa €1 miljoen). Pro Rail en de Provincie vinden dit een onredelijke investering. Ook is nog gekeken naar een voetgangersbrug over de spoorweg heen. Vanwege de impact op de omgeving en de hoge kosten voor realisatie en onderhoud, bleek dit niet realistisch.
Het voorstel wordt 19 mei besproken in de commissie Ruimte.