Wethouder Inge Nieuwenhuizen heeft de vragen die 19 mei in de commissie Ruimte zijn gesteld over het besluit om de spoorwegovergang bij de Dubbele Wiericke te sluiten, meteen op 21 mei gesteld in een overleg met ProRail en de provincie Zuid-Holland.
In dat overleg werd bevestigd dat het streven is om vanaf december 2021 in de spits elk kwartier een trein te laten rijden tussen Utrecht en Leiden die ook in Bodegraven stopt. De onbeveiligde spoorwegovergang bij de Dubbele Wiericke zal pas worden opgeheven als er een alternatief pad langs het spoor richting de nieuwe wijk Wijde Wiericke is aangelegd. Daarmee werd het amendement van de VVD op het besluit overbodig.
Volgens ProRail zijn de kosten voor het beveiligen van de spoorwegovergang afhankelijk van het detectiesysteem dat langs de rails ligt en maakt het voor de kosten niet uit of het systeem slagbomen en bellen activeert of een hek elektronisch sluit. Daarmee was de vraag van Jan Bouwens (PvdA) beantwoord. Die wilde weten of een elektronisch slot ter beveiliging van de spoorwegovergang minder duur zou zijn. Overigens is een elektronisch slot sowieso geen optie voor ProRail omdat het niet aan de veiligheidseis voldoet dat het waarschuwt als er een trein aankomt.
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 26 mei dienden de PvdA, ChistenUnie, GroenLinks en SGP een motie in waarmee de wethouder werd opgeroepen om nogmaals met ProRail te gaan praten over een goedkopere en afdoende beveiligde spoorwegovergang, zodat het wandelpad in stand zou kunnen blijven. Deze motie werd verworpen omdat de overige partijen niet geloofden dat het effect zou hebben en de motie daarom niet steunden. Het besluit om de onbeveiligde spoorwegovergang te onttrekken aan de openbare ruimte werd unaniem aangenomen.
Lees ook: Wandelpad geofferd voor kwartierdienst