In de brede spits (06.00 – 10.00 uur en 15.00 tot 19.00 uur) gaan er vanaf december meer treinen rijden tussen Leiden en Utrecht. De Sprinter tussen Leiden Centraal en Alphen a/d Rijn gaat doorrijden naar Woerden en Utrecht en heeft Houten-Castellum als eindbestemming. In combinatie met de Intercity rijden er daardoor vier treinen per uur tussen Leiden en Utrecht. Deze frequentiesprong wordt mogelijk door een aantal aanpassingen aan de infrastructuur door ProRail en de inzet van modern Sprintermaterieel.
Omdat het traject op een aantal plekken enkelsporig is, was het een puzzel om de gewenste frequentieverhoging van de treinen voor elkaar te krijgen. Door een nieuwe wissel aan de oostkant van Alphen aan den Rijn en doordat verschillende spoorwegovergangen aangepast zijn of nog worden, is het mogelijk om met meer treinen te rijden.
Intercityverbinding met Sprintermaterieel
Het verhogen van de frequentie is ook mogelijk doordat NS op deze Intercityverbinding met moderne Sprintertreinen gaat rijden. Deze treinen kunnen sneller optrekken en zijn minder zwaar. De Intercity’s tussen Leiden en Utrecht zullen als Sprinters doorrijden naar ‘s-Hertogenbosch.
“Zowel voor doorgaande reizigers tussen Leiden, Alphen aan den Rijn en Utrecht als reizigers uit Bodegraven is dit erg goed nieuws”, zegt NS Regiodirecteur Magdalena Piotrowska. “Het is een lang gekoesterde wens om op dit traject meer treinen te laten rijden en ik ben blij dat dit nu gelukt is. “Samen met de regionale overheden en ProRail wordt voor de toekomst gekeken naar verdere uitbreiding van de treindienst, mét verdere infrastructuuraanpassingen.”
Leiden Centraal
Station Leiden Centraal wordt een nóg belangrijker knooppunt in de nieuwe dienstregeling van NS. Naast de uitgebreidere verbinding met Utrecht gaat er ook iedere tien minuten een Intercity rijden richting Schiphol en Den Haag / Rotterdam. In de Randstad liggen de drukste spoorlijnen van ons land. Van vier naar zes Intercity’s per uur betekent voor veel reizigers minder lang wachten en vaker een zitplaats, want de capaciteit gaat omhoog. Ook ontstaat voldoende capaciteit om toekomstige groei op te vangen.
Advies
Elk jaar vraagt NS aan reizigersorganisaties in januari om advies over de dienstregeling die in december ingaat. Daarna bekijkt spoorbeheerder ProRail of de wensen van NS passen op het spoor, waarbij zij ook rekening houdt met de wensen van andere reizigersvervoerders en goederenvervoerders. Daarnaast zijn de effecten van de coronacrisis onzeker. Daarom zijn de plannen onder voorbehoud. NS ziet het advies van de reizigersorganisaties ook dit jaar met vertrouwen tegemoet.