In het appartementencomplex aan de Zwaluw in Bodegraven is een bizarre situatie ontstaan. Het begon allemaal met het aanleggen van een nieuw intercomsysteem dat nodig is om bezoekers binnen te laten. Een week later valt het systeem uit en zit een blok van het appartement weer zonder intercom. Uiteraard haalt Mozaïek Wonen er weer een monteur bij. En dan ontvouwen zich ontwikkelingen die hun weerga niet kennen!
Geen toegang
Om de reparatie uit te voeren moest de monteur even toegang hebben binnen bij een bewoner. Tot z’n verbazing werd hem de toegang geweigerd. Ook op aandringen van anderen bleef de bewoner bij z’n besluit. Door deze situatie heeft de monteur de reparatie niet kunnen uitvoeren en is onverrichterzake naar huis gegaan. En zo zit een heel blok van het appartement en ook Mozaïek Wonen met een gigantisch probleem opgezadeld. Ook de poging(en) van Mozaïek Wonen zelf om als verhuurder toegang te krijgen tot de woning heeft nog tot niets geleid.

Veiligheidsrisico
Een blok van het appartement zit nu al meer dan een week zonder intercom met alle ongemakken van dien. Bezoekers kunnen beneden zich niet aanmelden voor een bezoek en binnen gelaten worden. Dat is sowieso al een ongewenste situatie.
Maar er is nu ook een veiligheidsrisico gecrëeerd. Hulpdiensten kunnen nu moeilijk toegang krijgen tot het appartement en daardoor te laat kunnen komen om medische zorg te verlenen. Mozaïek Wonen is daarop door een bewoner geattendeerd en gewezen op hun verantwoordelijkheid.
Merkwaardig
Ook is het nieuwe intercomsysteem merkwaardig aangelegd. Zoals het nu lijkt moet de monteur bij een enkele bewoner naar binnen voor de reparatie. Onhandig als deze met vakantie blijkt te zijn.
Soft en te traag
De getroffen bewoners hebben het gevoel dat dit probleem blijft dooretteren. En Mozaïek Wonen niet doorpakt en blijft proberen om bij de bewoner binnen te komen. En er dus nog niet voor kiest het intercomsysteem op een andere manier te laten aanleggen. Ook de info van Mozaïek Wonen richting bewoners is ondermaats. De huurdersportaal op de website ligt al dagen plat en per post wordt ook geen uitleg gegeven over de situatie en de te nemen vervolgstappen.
Meer overlast
Bewoners worden ook geregeld geconfronteerd met het feit dat etensresten richting het voetpad worden gegooid dat achter het appartement loopt. Waar dan weer een zwerm meeuwen opduikt. Ook daarvan is de verhuurder op de hoogte zonder daar zelf actie op te voeren en/of de wijkagent in te schakelen.
Dit alles geeft aan dat hier duidelijk moet worden ingegrepen zodat het woonplezier niet door één enkele bewoner kan worden bedorven.