Gepubliceerd 19 januari 2024

Honderden ondernemers in Bodegraven-Reeuwijk niet voorbereid op Zero-Emissie Stadslogistiek

Meer dan 400 ondernemers in de bouw, retail en servicelogistiek in Bodegraven-Reeuwijk krijgen vanaf 2025 te maken Zero-Emissie Stadslogistiek (ZES). Een groot deel daarvan is hier echter nog niet op voorbereid. Adviesbureau BCI presenteert een quickscan van handelingsperspectieven voor ondernemers en een routekaart om in 2030 emissievrij te zijn.

In opdracht van onder andere OPBR onderzocht Buck Consultants International (BCI) de impact van Zero-Emissie Stadslogistiek op ondernemers in de regio Midden-Holland. Vanaf 2025 moeten steeds meer binnensteden van grote steden, onder andere Gouda en Alphen aan den Rijn, emissievrij zijn. Bestel- en vrachtwagens op fossiele brandstoffen komen niet meer binnen. Wat moeten ondernemers veranderen om zero-emissie te kunnen opereren en zijn ze daar al mee bezig?

Eisen en overgangsregelingen voor bestel- en vrachtauto’s in zero-emissiezones.

Zeker de helft van de bedrijven in Midden-Holland (ook in Bodegraven-Reeuwijk) krijgt te maken met zero-emissiezones. Ongeveer 25% van de bedrijven krijgt er direct mee te maken, omdat zij circa 30% van hun ritten maken richting zero-emissiezones. Nog eens 25% krijgt indirect met ZES te maken, omdat hun leveranciers van, naar of door naar zero-emissiezones moeten rijden.

Dit geldt vooral voor de sectoren bouw, retail (food en non-food) en servicelogistiek. In Bodegraven-Reeuwijk voelen 144 vestigingen in de bouw direct effect; in de non-food retail 51 vestigingen direct en 76 indirect; in de food retail 50 direct en 45 indirect; en in de servicelogistiek 43 direct en 2 indirect.

De meeste ondernemers zijn echter niet voorbereid op de veranderingen. In een enquête van IBC geeft 40% aan dat ze niet wisten dat er zero-emissiezones in de regio zouden voorkomen en voor nog eens 30% was dit wel bekend, maar de uitwerking nog niet. 75% zegt geen informatie te hebben ontvangen over de invoering van zero-emissiezones en 67% zegt de gevolgen voor hun onderneming slecht of matig te kunnen inschatten. Daarvoor hebben ze meer kennis nodig over de netcapaciteit in hun gebied en mogelijke subsidies.

Op basis van de huidige kennis zegt 44% van de ondernemers diens wagenpark 1-op-1 te willen vervangen door elektrische wagens (maar vaak pas na 2025). De hoge kosten zijn daarbij de grootste belemmering. 28% zegt zelfs te stoppen binnen zero-emissiezones. Dit laatste geldt vooral voor ondernemers in de servicelogistiek, die ook genoeg werk denken te hebben buiten de zero-emissiezones.

Er ligt dus nog een grote opgave om de regels en mogelijkheden rond ZES naar ondernemers toe te communiceren. BCI maakte daarvoor een quickscan en routekaart. TNO heeft negen mogelijke manieren vastgesteld om met ZES om te gaan en onderzocht voor welke sectoren deze oplossingen het meest geschikt zijn. De quickscan van BCI zet de mogelijkheden op een rijtje. Je ziet in één oogopslag welke oplossingen er kansrijk zijn in welke sector. De routekaart van BCI geeft ondernemers vervolgens een handvat om met ZES aan de slag te gaan. De routekaart bestaat uit 4 stappen: impact bepalen, alternatieven inventariseren, opties vergelijken en een plan van aanpak maken.

Tekst: Bianca Verzijl
Bron: OPBR

0 Shares

ADVERTENTIE

BR6 WEERBERICHT


Opklaringen, wolken en kans op buien

De dag begint somber maar in de middag is er ook wat zon.

In de ochtend is er laaghangende bewolking waaruit wat regen valt. De matige wind is noordwest. De thermometer geeft 16°C aan.

In de middag wordt het droog en klaart het op. In de avond trekt de hemel dicht. De wind zit in de noordhoek. Het kwik loopt op naar 19°C.

In de nacht een mix van wolken en opklaringen bij een minimumtemperatuur van 13°C.

Zondag levert beter weer op. Wolken en zonnige perioden wisselen elkaar af. Omdat de wind uit het noorden waait wordt het niet warmer dan 18°C.

Foto: Leo Petersen Wolken

 

MEEST BEKEKEN