Het college van Bodegraven-Reeuwijk heeft afgelopen dinsdag besloten om aan te haken bij de grote aanbesteding die Rotterdam heeft gedaan voor openbare laadpalen. De stad werkt bij het plaatsen van openbare laadpalen voor elektrische auto’s samen met nog 29 andere Zuid-Hollandse gemeenten.
In de nieuwe concessie willen de gemeenten laadpalen plaatsen op basis van de verwachte vraag, in plaats van af te wachten tot er een aanvraag wordt gedaan. Op dit moment zijn de inwoners van Bodegraven-Reeuwijk aangewezen op Allegro, die alleen een laadpaal plaatst op verzoek van individuele gebruikers.
In maart 2021 wordt bekendgemaakt welke partij de opdracht gaat uitvoeren. Per 1 juli 2021, wanneer de nieuwe concessie ingaat, geldt in de deelnemende gemeenten één laadtarief. Het tarief is 31 cent per kilowattuur, inclusief btw. De aanvraag van een openbare laadpaal verloopt in alle deelnemende gemeenten via de website www.laadpaalnodig.nl.
Het plaatsen van laadpalen is een van de taken die worden uitgevoerd in het kader van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur. Vanaf 2030 mogen er geen nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor meer verkocht worden.
De deelnemende gemeenten zijn Albrandswaard, Barendrecht, Bodegraven-Reeuwijk, Brielle, Capelle aan den IJssel, Delft, Gouda, Hellevoetsluis, Hoeksche Waard, Kaag en Braassem, Krimpen aan den IJssel, Krimpenerwaard, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Maassluis, Midden-Delfland, Nissewaard, Pijnacker-Nootdorp, Ridderkerk, Rijswijk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Voorschoten, Waddinxveen, Wassenaar, Westland, Westvoorne, Zoetermeer, Zoeterwoude, Zuidplas.