In de begroting van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk is 600.000 euro gereserveerd voor de verhuizing van burgerzaken uit het Evertshuis naar het gemeentehuis. Tijdens het vaststellen van de begroting is afgesproken dat wethouder Elly de Vries het geld pas mag uitgeven als de gemeenteraad toestemming heeft gegeven voor een uitgewerkt plan waaruit blijkt waar die 6 ton aan wordt besteed. Het raadsvoorstel “vrijgave krediet toekomstige werkplek” werd 16 november in de commissie Bestuur en Financiën besproken. De verhuizing waar 6 ton voor nodig is, bleek de eerste fase te zijn van een groter plan voor aanpassingen in het gemeentehuis, dat nog een miljoen euro zou gaan kosten. De commissie wilde weten of fase 1 en fase 2 los van elkaar staan, of dat de 2 fases onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn. De wethouder beloofde het plan aan te passen zodat dit duidelijk zou blijken.

Wethouder Elly de Vries heeft het plan en de titel van het raadsvoorstel aangepast. De titel is gewijzigd om duidelijk te maken dat het project zich beperkt tot de aanpassingen die 6 ton gaan kosten en dat er niet impliciet een pad ingeslagen wordt wat leidt tot meer benodigde investeringen. Op 11 januari wordt het aangepaste plan “Vrijgave krediet t.b.v. noodzakelijke aanpassingen gemeentehuis” besproken in de commissie Bestuur en Financiën.
Burgerzaken in gemeentehuis is efficiënter
Tijdens de vergadering van 16 november lichtte wethouder Elly de vries de noodzaak van de verhuizing van burgerzaken toe. Volgens haar verwachten inwoners dat burgerzaken in het gemeentehuis is gehuisvest. Dat blijkt uit het aantal keren dat inwoners naar het gemeentehuis komen voor burgerzaken en dan weer door een baliemedewerker verwezen moeten worden naar het Evertshuis. Door de balie van het Evertshuis samen te voegen met de balie in het gemeentehuis, kan op personeel bespaard worden. In het gemeentehuis kunnen ook ambtenaren van het klanten contact centrum de balie van burgerzaken bemensen, zodat de openingstijden verruimd worden en het niet meer noodzakelijk is om identiteitsbewijzen thuis te bezorgen. Door efficiënter te werken worden personeelskosten bespaard en kunnen van die besparing de kosten betaald worden die de lening van 600.000 euro met zich meebrengt.
Toegankelijkheid gemeentehuis voor minder validen
Uit een rapport van de Groene Hart Rekenkamer blijkt dat het gemeentehuis niet voldoet aan de niet goed toegankelijk is voor minder validen. In de hal van het gemeentehuis is een goederenliftje. Het liftje is eigenlijk een beweegbaar plateau en is voor mensen met een scootmobiel niet zonder hulp te gebruiken. Ook het invalidetoilet voldoet niet aan de juiste maten. In het plan is een hellingbaan opgenomen en de verbouwing van het invalidetoilet.
Veiligheid van ambtenaren
Op het moment kunnen bezoekers vrij eenvoudig door het hele gemeentehuis dwalen. Dat is niet veilig voor de ambtenaren en daarom wil de wethouder een scheiding tussen de publiekszone en de werkplekken van de ambtenaren aanbrengen. Er kan dan een pasjessysteem worden doorgevoerd, waardoor het voor bezoekers niet meer mogelijk is om zonder toegangspasje bij de werkplekken van de ambtenaren te komen. Ook wil ze enkele gespreksruimtes inrichten met een vluchtroute voor bijvoorbeeld medewerkers van het sociaal team, boa’s en de politie.
Aanpassen werkplekken
Door de inhuizing van burgerzaken op de begane grond, zullen de wethouders verhuizen naar de 1e etage en daar wat ruimtes herschikt moeten worden, zodat er meer kleinere ruimtes ontstaan.
Tekst: Anneke Bekker
Bron: vergaderstukken commissie bestuur en financiën van 11 januari 2024