Wethouder Oskam heeft afgelopen dinsdag een bijeenkomst georganiseerd Bij Everts om de resultaten van het onderzoek naar de status van de wegen in het buitengebied, dat in het eerste kwartaal van dit jaar is uitgevoerd door advies- en ingenieursbureau Grondmij, te bespreken met de gebruikers.
Uit het onderzoek blijkt dat een aantal van de 29 wegen met de classificatie C-status, de B-status zouden moeten krijgen. Dat komt omdat de fundering van die wegen niet berekend is op een belasting zwaarder dan 10 ton.
Gevolgen verkeersmaatregelen
Het wijzigen van status C naar B kan grote gevolgen hebben voor de
bedrijven die aan die wegen met een C-status zijn gevestigd. De Reewal,
de toegangsweg naar de A12 voor Vergeer, heeft bijvoorbeeld nu geen
status en zou status B moeten krijgen volgens het rapport.
Samenstelling Klankbordgroep
De wethouder wil een klankbordgroep oprichten met vertegenwoordigers
van: Wijkteams, ondernemers met ontheffingen, agrariërs, stichting
Cumela (loonwerkbedrijven), nutsbedrijven, waterschappen, regionale
wegbeheerders, fietsersbond, leveranciers en vertegenwoordigers van het
regionaal samenwerkingsverband. Zodra het trekkingsgebied buitengebied
door het ondernemersfonds is vastgesteld, wil de gemeente daar ook graag
een vertegenwoordiger van aan de klankbordgroep toevoegen. De
klankbordgroep is bedoeld om kennis over te dragen aan de gemeente en om
verkeersmaatregelen te bespreken. Besluitvorming vindt op democratische
wijze plaats in de raad volgens de wethouder.
Besluitvormingsproces
Na het installeren van de Klankbordgroep zal het college de concept
regelgeving regionaal afstemmen. Daarna volgt een voorgenomen besluit
dat ter inzage komt van de inwoners, die vervolgens zienswijzen kunnen
indienen. Daarna volgt definitief beleid dat door de raad moet worden
goedgekeurd. Op basis van dat beleid kan het college verkeersmaatregelen
afkondigen waar omwonenden tegen in beroep kunnen gaan. De wethouder
streeft er naar om dit proces in 2015 af te ronden.
Mogelijke besluiten
De raad neemt besluiten over het te voeren beleid en de hoeveelheid geld
die er voor beschikbaar wordt gesteld, zoals: aanbestedingsbeleid, het
beschikbaar stellen van geld voor handhaving en het instellen van
wegentax. Het college mag binnen de kaders van het beleid zelfstandig
verkeersbesluiten nemen, zoals: instellen van wegafsluitingen,
weekeindsluitingen, eenrichtingsverkeer, bepalen van een toegestaan
tonnage en maximum snelheid. Tegen besluiten die genomen worden door de
gemeente kan bezwaar worden gemaakt door belanghebbenden.
Het verslag van de bijeenkomst, de presentaties en het rapport van
Grondmij zullen op de website van de gemeente worden gepubliceerd.
Zie ook artikel op de website van de gemeente met link naar rapport