Vanuit de Veiligheidsregio Hollands Midden is aangegeven dat communicatie de komende tijd het belangrijkste middel is om gedrag van mensen rond de basisregels voor het omgaan met corona te sturen. Gemeenten kunnen die communicatie lokaal inkleuren.
Het team Communicatie van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk heeft een concept bedacht om de verschillende basisregels voor corona op een andere manier onder de aandacht te brengen. Het plaatje hieronder illustreert de 1,5 meter-regel op een manier die bij gemeente Bodegraven-Reeuwijk past.
Met de twee figuurtjes zal steeds een ander stukje van de coronaregels worden toegelicht. Of er wordt een aparte activiteit aan gekoppeld voor verschillende aandachtsgroepen. Een bijpassend plaatje is bedacht om dat verder aan te kleden. Meer illustraties zijn in de maak.
De lokale campagne heeft ‘kaas’ als beeld gekozen omdat Bodegraven het grootste kaaspakhuis van Nederland is. Zo ligt de grootste hoeveel Gouda kaas opgeslagen in Bodegraven. Engelstaligen noemen dit Gooo-dah cheese, maar Bodegraven heeft Booo-dah cheese. Zo ligt ‘kaas’ voor de hand om op een speelse manier in te zetten.
Voor de campagne wordt deze hashtag gebruikt: #booodahcheese
De hoofdlijnen van de campagne zijn door het college van B&W (de ‘stamhoofden’ van de dorpen in de gemeente Bodegraven-Reeuwijk) akkoord bevonden. Het college wil met de campagne voortvarend bijdragen aan het verminderen van het aantal besmettingen door mensen weer intensiever op de basisregels te wijzen. De campagne zal zeker een maand duren en er zullen verschillende vervolgacties worden ontwikkeld.
Als inwoners van onze gemeente ideeën of suggesties hebben, kunnen ze die kenbaar maken via communicatie@bodegraven-reeuwijk.nl.
Vanaf maandag 28 september hangen campagneposters aan lantaarnpalen in de gemeente.