De minister van Infrastructuur en Milieu heeft gemeenten gevraagd om met een actieplan ‘Veiligheid Fiets’ te komen omdat het aantal fietsongevallen in Nederland toeneemt. Het college heeft 20 januari het “Fietsplan Bodegraven-Reeuwijk, meer en veiliger fietsen” vastgesteld.
Foto: oversteek Goudseweg vanaf Oud-Bodegraafse weg naar Nespad
Uit de ongevallenstatistieken over de periode 2002 – 2013 blijkt dat
in onze gemeente 38% van de 53 zware fietsongevallen plaatsvindt op
60km/h wegen buiten de bebouwde kom. De gemeente heeft het voornemen het
beleid voor de smalle polderwegen te formuleren. Bodegraven-Reeuwijk
wijkt af van Nederland totaal, daar komen de meeste fietsongevallen voor
op kruisingen binnen de bebouwde kom.
Samen met de wijk- en dorpsteams zijn de onveilige verkeerssituaties in
de kernen geïnventariseerd. Per situatie is bekeken of het probleem door
de gemeente zelf opgelost kan worden en of de oplossing eenvoudig is
uit te voeren. Bijvoorbeeld door het weghalen van fietspaaltjes,
aanbrengen van belijning of oversteekplateaus of meer handhaven.
De inveilige situatie op de foto zou opgelost kunnen worden met een vluchtheuvel in het midden van de provinciale weg. Een andere oplossing, die niet genoemd wordt in het rapport, is een bordje dat vrwijst naar een veiliger oversteekplaats 500 m naar links.
Zie ook Raadsinformatiebrief nummer 10