21 november 2020

Blik op Duurzaamheid: Black Friday, het kan en moet anders!

Het wordt tijd om anders te gaan denken over consumeren. Corona maakt ons bewuster van onze gezondheid maar zijn we ook bewuster gaan consumeren? Wat ik om me heen hoor niet. Dingen kopen geeft een fijn gevoel. Weliswaar kortstondig, maar het bevredigt. Even de pijn vergeten, de situatie waarin we zitten. Jezelf laten verlokken tot een aankoop die niet nodig is maar wel erg lekker voelt. Met een swipe en IDeal. Morgen heb je het pakje al in huis.

Black Friday

Het doet mij denken aan mijn jeugd toen ik jarig was. Cadeautjes die je adrenaline tot diep in de nacht deed stromen. Nog dagen een goed gevoel. Dat gevoel maakt ook Black Friday bij ons los. Maar past het nog wel in deze tijdgeest? Is het duurzaam of zelfs circulair?

Onze CO2 voetafdruk is toch al sky high en op Black Friday zelfs ongekend hoog. Dan maar afschaffen? Nou, er wordt ons al zoveel afgepakt!’, hoor ik dan roepen. Kom maar met een alternatief!

Lokale initiatief

Toevallig zag ik vandaag twee mooie alternatieven. Eén lokaal, de Green Friday van PuntKomma’, en één internationaal, de Bring Back Friday van Ikea. Mooie initiatieven die ons niets afnemen maar iets toevoegen. Bewuster en zelfs circulair.

Kleding die bewust gemaakt is. Geen vervuilende stoffen, geen kinderhanden en een lage CO2 footprint. Ikea gaat zelfs nog een stapje verder. Zij vraagt haar klanten gebruikte spullen terug te brengen zodat deze weer opnieuw in verkoop gebracht kunnen worden.

De Circulair Hub, de kringloop winkel. Ikea maakt haar duurzaamheids-beloftes waar en loopt hierin voorop. Niet alleen een mooie bijdrage aan verantwoord ondernemen. Het imago van dit Zweedse bedrijf krijgt ook nog eens een enorme boost. Van massaproductie naar een groen en duurzaam bedrijf.

Voorbeeld van afbeelding

Anders consumeren, maar hetzelfde gevoel!

Ikea zegt hier dus niet: ‘Doe maar wat minder!” Dat zou ook niet echt geloofwaardig zijn voor een commercieel bedrijf, want hoe je het ook bekijkt, het blijft tenslotte draaien om winstmaximalisatie. Integendeel, Ikea zegt: ‘Doe het anders, koop bewust. Spullen van ons bedrijf zijn zo sterk, ze kunnen gerust een tweede leven aan!’.

Die duurzaamheidsambitie, die spreekt aan. Circulair kasten maken van duurzame grondstoffen en met duurzame energie die ook nog eens een tweede leven krijgen. Het is mogelijk, nu al!

Anders consumeren kan dus met hetzelfde bevredigende gevoel.

Black Friday wordt Green Friday. Black Friday wordt Bring Back Friday. Niets wordt ons niets afgenomen, alleen maar toegevoegd.

Blijf gezond,

Vriendelijke groet, 

Robèrt Smits

Onder de noemer ‘Blik op Duurzaamheid’ belicht Robèrt Smits om de week in zijn rubriek lokale onderwerpen op het gebied van duurzaamheid. Daarnaast komen er vanzelfsprekend ook zaken langs van een groter toneel, maar die wel onmiskenbaar invloed hebben op onze directe omgeving. 

0 Shares
Sluit Menu