Wie tussen Leiden en Utrecht reist, kan vanaf eind dit jaar in en rond de spits vaker de trein pakken. ProRail gaat samen met aannemer VolkerRail in Bodegraven-Reeuwijk en Alphen aan den Rijn aan het spoor aan de slag om dit mogelijk te maken. Binnen onze gemeente zijn er naast die werkzaamheden aan het spoor ook aanpassingen nodig bij enkele spoorwegovergangen.
“Een goede bereikbaarheid met het OV is een van de speerpunten van ons raadsprogramma,” vertelt wethouder Inge Nieuwenhuizen. “Onze inwoners en onze bedrijven moeten makkelijk gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer, onze gemeente moet goed bereikbaar zijn. De spitspendel op het traject Leiden-Utrecht levert daar een mooie bijdrage aan. Maar voordat de extra treinen kunnen rijden, moeten de spoorwegovergangen wel aangepast zijn. Want veiligheid staat voorop. Daar werken we komende tijd hard aan, zodat we vanaf eind dit jaar in en rond de spits vaker de trein kunnen nemen.”
Aanpassen en opheffen overwegen
Om de extra treinen te kunnen laten rijden, werkt ProRail met de provincie Zuid-Holland aan de veiligheid van overwegen tussen Leiden en Utrecht. De gemeente Bodegraven-Reeuwijk past de overweg aan bij de Goudseweg en bij de Oud Bodegraafseweg. Er komt een passeerhaven voor auto’s bij de overweg Prinsendijk (Zuidzijde) en er komt een hek tussen fietspad en rijbaan bij de overweg Molendijk in Nieuwerbrug.


Ook heffen we twee openbare onbewaakte overwegen op dit traject op; bij de Vlietkade en bij de Dubbele Wiericke. De Vlietkade krijgt een vlonder onder de spoorbrug over de Vliet, waardoor het wandelpad in stand blijft. Het voetpad bij de Dubbele Wiericke krijgt een andere route.
Verder is ProRail in gesprek om in totaal dertien particuliere onbeveiligde overwegen aan te pakken, in Bodegraven-Reeuwijk en Woerden. Het doel is om ze uiteindelijk op te heffen.
Vier treinen per uur in de spits
Het is een langgekoesterde wens: meer treinen tussen Leiden en Utrecht. Hoewel er nu minder met de trein wordt gereisd dan normaal, is de verwachting dat het aantal reizigers de komende jaren groeit. Met twee extra Sprinters in en rond de spits (van circa 6.00 uur tot 10.00 uur en van 15.00 uur tot 20.00 uur) wordt de trein voor veel mensen aantrekkelijker.
Planning
VolkerRail gaat aan de slag met het technische ontwerp en de voorbereidingen voor de spoorwerkzaamheden. Gemeente Bodegraven-Reeuwijk stemt de planning van het werk aan de spoorwegovergangen hier op af. De meeste werkzaamheden vinden dit najaar plaats, van oktober tot en met half december. Als de dienstregeling van 2022 ingaat, is het werk klaar en kunnen de extra spitstreinen rijden.